Hoofdpunten:

  • Veel mensen gebruiken vergelijkingssites.
  • Kan nuttig zijn.
  • Sommige dingen kunnen nog beter.

13. Vergelijkingssites

Het aantal polissen waaruit u - verspreid over de diverse zorgverzekeraars - kunt kiezen, bedraagt alleen al voor de basisverzekering rond de zestig. Veel mensen ervaren dit aantal als een probleem. Ze zien door de bomen het bos niet meer, en laten zich hierdoor ook ontmoedigen: te ingewikkeld om allemaal te bekijken, kost te veel tijd en moeite. Dit is ook een van de oorzaken van het relatief lage percentage verzekerden dat aan het eind van het jaar van basispolis wisselt: niet meer dan tussen 6 en 7 procent.

Kritische vragen

Om toch door die vele bomen het bos te kunnen zien, maken veel mensen gebruik van vergelijkingssites. Daar kunt u polissen zoeken en (laten) vergelijken, toegespitst op uw persoonlijke situatie en voorkeur. En kunt u meestal ook, als eenmaal een keus is gemaakt, direct op diezelfde vergelijkingssite die polis daadwerkelijk afsluiten. Vaak krijgt u dan ook korting, vergelijkbaar met de korting die u kunt krijgen als u zich aansluit bij een collectiviteit (hoofdstuk 5).

Soms worden vergelijkingssites ook wel zorgvergelijkers genoemd, maar dat is een misleidende term: niet de zorg zelf wordt vergeleken, alleen zorgpolissen.

Vier van de tien Nederlanders zoekt zijn zorgpolis via zo’n vergelijkingssite (die soms niet alleen zorgverzekeringen vergelijkt, maar ook andere soorten verzekering).

Die prominente rol van de vergelijkingssites zorgt ervoor dat er ook kritische vragen worden gesteld, zowel in de media als vanuit het overheidsbeleid. Veel mensen zullen intussen wel weten dat die sites ‘aan u verdienen’ als u daar ook meteen een polis afsluit, doordat ze van een door u gekozen zorgverzekeraar een provisie krijgen. Zijn de uitkomsten van die vergelijkingen dus wel eerlijk en onafhankelijk?

Advertentiesites

Er zijn ook sites die zich misschien als vergelijkingssite presenteren maar die dit in feite niet zijn. Deze zogeheten ‘advertentiesites’ vragen u helemaal niet naar uw persoonlijke situatie, maar sturen u gewoon door naar zorgverzekeraars in ruil waarvoor ze dan een vergoeding krijgen.

Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk dat gebruikers van vergelijkingssites ervan uit kunnen gaan dat:

  • de weergegeven informatie op een site klopt;
  • een site geen onnodige gegevens van de gebruiker vraagt;
  • de gepresenteerde uitkomst onafhankelijk is van de relatie tussen een site en een zorgverzekeraar;
  • sites transparant zijn over hun verdiensten, en over welke zorgpolissen wel en welke niet worden meegenomen.

Praktische tips

U doet er altijd goed aan om meer dan één site te raadplegen. Om vergelijkingssites dus zelf ook te vergelijken, en zo te bepalen welke het meest prettig is in gebruik, aanbod en duidelijkheid. Als u toch twijfelt over de geboden informatie, zoals over de precieze dekking van een polisaanbod, check dit dan ook nog eens direct bij de betreffende zorgverzekeraar.
Tips voor het gebruik van vergelijkingssites vind op geldwijzer.nl , AFM en consuwijzer.nl.

Met de pijl rechtsboven gaat u naar de volgende pagina. Of ga direct naar de inhoudsopgave.

Het Nationale Zorgnummer


Heeft u na het lezen van dit e-book nog vragen? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer. Dit is de advieslijn van Patiëntenfederatie Nederland. U kunt het Nationale Zorgnummer e-mailen via de website of bellen.

Telefoon: 0900 - 23 56 780 (20 cent per gesprek)
van maandag tot en met donderdag van 10.00 - 13.00
of www.nationalezorgnummer.nl


Het Nationale Zorgnummer


Heeft u na het lezen van dit e-book over nog vragen? Neem dan contact op met het Nationale Zorgnummer. Dit is de advieslijn van Patiëntenfederatie Nederland en twee andere patiëntenorganisaties. U kunt het Nationale Zorgnummer bellen of e-mailen via de website.

Telefoon: 0900 - 23 56 780 (20 cent per gesprek) van maandag tot en met vrijdag van 10.00 - 13.00 of www.nationalezorgnummer.nl